Φυσική | ΄Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Διδακτέα Ύλη 2020/2021

Θα χρησιμοποιηθούν τα βιβλία:

  • Φυσική Γ΄ Γυμνασίου, των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά., ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.

  • Φυσική Γ΄ Γυμνασίου, Εργαστηριακός οδηγός (νέο) των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά.2015, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.

  • Φυσική Γ’          Γυμνασίου,         Τετράδιο          εργασιών,         

  • Φυσική Γ’        Γυμνασίου,        ΒΙΒΛΙΟ         ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ,        

 

Διδακτική ενότητα

 

Συνιστώμενες διδακτικές πρακτικές / Παρατηρήσεις

ΚΕΦ 1. ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΦΟΡΤΙΟ 
Από το κεχριμπάρι στον υπολογιστήΝα διδαχθεί
1.1 Γνωριμία με την ηλεκτρική δύναμηΝα διδαχθεί
1.2 Το ηλεκτρικό φορτίο

Να διδαχθεί Δομή του ατόμου

 

1.3 Το ηλεκτρικό φορτίο στο εσωτερικό του ατόμουΝα διδαχθεί
1.4       Τρόποι            ηλέκτρισης            και              η μικροσκοπική ερμηνεία

Να διδαχθεί

Να μη διδαχθεί η υποενότητα

·        «ηλέκτριση με επαγωγή»

·        «ηλέκτριση μονωτών με επαγωγή»

Μπαλόνια και στατικός ηλεκτρισμός Στατικός ηλεκτρισμός

 

Ηλέκτριση με τριβή

Ηλέκτριση με επαφή

 

1.5 Νόμος του ΚουλόμπΝα διδαχθεί ποιοτικά χωρίς ασκήσεις που να στηρίζονται στη μαθηματική σχέση

 

 

 

 

 

Νόμος του Coulomb

Να μη διδαχθεί η υποενότητα «΄Ελξη μεταξύ φορτισμένου και ουδέτερου αγωγού».

1.6 Το ηλεκτρικό πεδίο

Να μη διδαχθεί

Κύκλωμα μπαταρίας με αντιστάτη:

 

 

Ερωτήσεις και Ασκήσεις

ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε.

Να μην γίνουν οι ασκήσεις 1 και 3. Η άσκηση 2 να διδαχθεί ανάλογα με τις δυνατότητες των μαθητών.

Να μην γίνουν οι ερωτήσεις: 11γ, 14, 15, 19, 20, 21, 26, 27, 28.

Εργαστηριακή δραστηριότητα

Εργαστηριακή Άσκηση 1, «Ηλεκτρικές αλληλεπιδράσεις». Να γίνει αναφορά στην έννοια του ηλεκτρικού πεδίου.

Ένταση και Δυναμικό Ηλεκτρικού Πεδίου

ΚΕΦ. 2. ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΡΕΥΜΑ 
Ηλεκτρικό πολιτισμόςρεύμακαισύγχρονοςΝα διδαχθεί
2.1 Το ηλεκτρικό ρεύμα

Να διδαχθεί

Ένταση και φορά του ηλεκτρικού ρεύματος

 

2.2 Ηλεκτρικό κύκλωμα

Να διδαχθεί

Να μη διδαχθεί η υποενότητα «Η διαφορά δυναμικού στο ηλεκτρικό κύκλωμα», αλλά να δοθεί η ποιοτική προσέγγιση της έννοιας της διαφ. δυναμικού.

Να μην διδαχθούν οι παράγραφοι «Ταχύτητα των ηλεκτρονίων στο ηλεκτρικό κύκλωμα».

«Προέλευση των ηλεκτρονίων σ’ ένα κύκλωμα».

     

 

 

 

 

 Να διδαχθεί η σχηματική αναπαράσταση ηλεκτρικού κυκλώματος «εικόνα 2.23»
2.3 Ηλεκτρικά δίπολα

Να διδαχθούν η εισαγωγή και οι υποενότητες:

·        «Αντίσταση του διπόλου»

·        «Νόμος του Ωμ»

 

 

Να μη διδαχθεί το τμήμα που αρχίζει με τη φράση «ισχύει ο νόμος του Ωμ για κάθε ηλεκτρικό δίπολο;» ως το τέλος της υποενότητας.

Να μη διδαχθούν:

·        «Νόμος του Ωμ και μικρόκοσμος»

·        «Μικροσκοπική ερμηνεία της αντίστασης ενός μεταλλικού αγωγού» Νόμος του Ωμ:

Σημ.: Να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στο νόμο του Ohm, μέσω των εργαστηριακών ασκήσεων.

2.4 Παράγοντες από τους οποίους

εξαρτάται η αντίσταση ενός αγωγού

Να μη διδαχθεί

(θα εξετασθεί στην β΄ Λυκείου).

2.5 Εφαρμογές αρχών διατήρησης στη μελέτη απλών ηλεκτρικών κυκλωμάτων

Να διδαχθούν οι υποενότητες:

·        «Σύνδεση αντιστατών»

·        «Σύνδεση δύο αντιστατών σε σειρά»

·        «Παράλληλη σύνδεση αντιστατών»

Σημ.: Να δοθεί έμφαση στην έννοια της ισοδύναμης αντίστασης και να υποβαθμιστεί η διαδικασία απόδειξης των σχ. 2.19 και 2.22. Επίσης προτείνεται η εντατική χρήση των εργαστηριακών δραστηριοτήτων και όπου δεν είναι εφικτό να γίνει αναζήτηση σε γνωστά links.

Μελέτη κυκλωμάων

Σύνδεση αντιστάσεων σε σειρά και παράλληλα

 

 

 

 

  

7.3 Προσδιορισμός ειδώλου σε κοίλους

και κυρτούς καθρέφτες

Να μη διδαχθεί
 

Ερωτήσεις και Ασκήσεις

ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε.

ΟΧΙ Ερωτήσεις: 1, 4

ΟΧΙ Ασκήσεις: 2, 3, 4

ΚΕΦ. 8. ΔΙΑΘΛΑΣΗ ΦΩΤΟΣ 
Διάθλαση του φωτόςΝα διδαχθεί
8.1 Το φως μέσα στην ύλη: Διάθλαση

Να διδαχθεί

Να μην διδαχθούν οι υποενότητες:

·        «Διάθλαση και αρχή του ελαχίστου χρόνου»

·        «Νόμος της διάθλασης – Snell»

 

8.2 Εφαρμογές της διάθλασης του φωτόςΝα μη διδαχθεί
8.3 Ανάλυση του φωτόςΝα διδαχθεί μόνο η υποενότητα «Ανάλυση λευκού φωτός».
8.4 Το χρώμαΝα μη διδαχθεί
 

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε.

ΚΕΦ. 9 ΦΑΚΟΙ ΚΑΙ ΟΠΤΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑΝα μη διδαχθεί
Φακοί: Η όρασή μας στον μικρόκοσμο και τον μεγάκοσμοΝα μη διδαχθεί

9.1     Συγκλίνοντες     και          αποκλίνοντες

φακοί

Να διδαχθεί.

Λεπτοί φακοί – κάτοπτρα

 

 

 

 

 

 

Γεωμετρική οπτική

9.2 Είδωλα φακώνΝα μη διδαχθεί
9.3 Οπτικά όργανα και το μάτιΝα μη διδαχθεί
 

Λεπτοί φακοί και κάτοπτρα

Οπτικά όργανα και το μάτι

 

Κεφ. 10 Ο Ατομικός ΠυρήναςΝα μη διδαχθεί
Κεφ. 11 Πυρηνικές αντιδράσειςΝα μη διδαχθεί

 

Αρχεία

  • Σχολικό βιβλίο, κατεβάστε το εδώ
  • Φύλλο εργασίας του πρώτου μαθήματος, κατεβάστε το εδώ