Διδακτέα Ύλη 2019/2020
Θα χρησιμοποιηθούν τα βιβλία:
Φυσική Γ΄ Γυμνασίου, των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά. 2015, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Φυσική Γ΄ Γυμνασίου, Εργαστηριακός οδηγός, των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά. 2015, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Φυσική Γ΄ Γυμνασίου, Τετράδιο Εργασιών, των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά. 2015, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Διδακτική ενότητα | Συνιστώμενες διδακτικές πρακτικές / Παρατηρήσεις | Προτεινόμενος αριθμός διδακτικών ωρών | |||
Κεφ 1, Ηλεκτρική δύναμη και φορτίο | 8 | ||||
Από το κεχριμπάρι στον υπολογιστή | Να διδαχθεί | ||||
1.1 Γνωριμία με την ηλεκτρική δύναμη | Να διδαχθεί | ||||
1.2 Το ηλεκτρικό φορτίο | Να διδαχθεί | ||||
1.3 Το ηλεκτρικό φορτίο στο εσωτερικό του ατόμου | Να διδαχθεί | ||||
1.4 Τρόποι ηλέκτρισης και η μικροσκοπική ερμηνεία | Να διδαχθεί Να μην διδαχθεί η υποενότητα https://phet.colorado.edu/el/simulation/balloons-and-static-electricity https://phet.colorado.edu/el/simulation/john-travoltage http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=167&Itemid=32&catid=20 http://www.seilias.gr /index.php?option=com_content&task=view&id=75&Itemid=32&catid=20 | ||||
1.5 Νόμος του Κουλόμπ | Να διδαχθεί ποιοτικά χωρίς ασκήσεις που να στηρίζονται στη μαθηματική σχέση http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/1649 Να μη διδαχθεί η υποενότητα «΄Ελξη μεταξύ φορτισμένου και ουδέτερου αγωγού». | ||||
1.6 Το ηλεκτρικό πεδίο | Να μη διδαχθεί | ||||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. Να μην γίνουν οι ασκήσεις 1 και 3. Εργαστηριακή δραστηριότητα Εργαστηριακή Άσκηση 1, «Ηλεκτρικές αλληλεπιδράσεις». | ||||
Κεφ. 2, Ηλεκτρικό Ρεύμα | 16 | ||||
Ηλεκτρικό ρεύμα και σύγχρονος πολιτισμός | Να διδαχθεί | ||||
2.1 Το ηλεκτρικό ρεύμα | Να διδαχθεί | ||||
2.2 Ηλεκτρικό κύκλωμα | Να διδαχθεί Να μην διδαχθεί η υποενότητα «Η διαφορά δυναμικού στο ηλεκτρικό κύκλωμα», αλλά να δοθεί η ποιοτική προσέγγιση της έννοιας της διαφ. δυναμικού. Να μην διδαχθούν οι παράγραφοι Να διδαχθεί η σχηματική αναπαράσταση ηλεκτρικού κυκλώματος «εικόνα 2.23» | ||||
2.3 Ηλεκτρικά δίπολα | Να διδαχθούν η εισαγωγή και οι υποενότητες: Να μην διδαχθεί το τμήμα που αρχίζει με τη φράση «ισχύει ο νόμος του Ωμ για κάθε ηλεκτρικό δίπολο;» ως το τέλος της υποενότητας. Να μην διδαχθούν: Σημ. Να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στο νόμο του Ohm, μέσω των εργαστηριακών ασκήσεων. | ||||
2.4 Παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται η αντίσταση ενός αγωγού | Να μη διδαχθεί (θα εξετασθεί στην β΄ λυκείου). | ||||
2.5 Εφαρμογές αρχών διατήρησης στη μελέτη απλών ηλεκτρικών κυκλωμάτων | Να διδαχθούν οι υποενότητες: Σημ. Να δοθεί έμφαση στην έννοια της ισοδύναμης αντίστασης και να υποβαθμιστεί η διαδικασία απόδειξης των σχ. 2.19 και 2.22. Επίσης προτείνεται η εντατική χρήση των εργαστηριακών δραστηριοτήτων και όπου δεν είναι εφικτό να γίνει αναζήτηση σε γνωστά links. https://phet.colorado.edu/el/simulation/legacy/circuit-construction-kit-dc http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=258&Itemid=32&catid=18 http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/1623 http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/1599 | ||||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. Να μην διδαχθούν ασκήσεις που περιλαμβάνουν σύνθετα ηλεκτρικά κυκλώματα, όπως η 10 (μέχρι δύο αντιστάτες). Εργαστηριακή δραστηριότητα Προτείνεται η μελέτη της συνδεσμολογίας αντιστατών να πραγματοποιηθεί μέσω των πειραματικών δραστηριοτήτων . | ||||
Κεφ. 3, Ηλεκτρική ενέργεια | 6 | ||||
Ηλεκτρική ενέργεια και σύγχρονη ζωή | Να διδαχθεί | ||||
3.1 Θερμικά αποτελέσματα του ηλεκτρικού ρεύματος | Να διδαχθεί η υποενότητα «Κάθε συσκευή από την οποία διέρχεται ηλεκτρικό ρεύμα θερμαίνεται» Να μην διδαχθούν οι υποενότητες: Να διδαχθεί η υποενότητα «Εφαρμογές του φαινομένου Τζάουλ» http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/1698 | ||||
3.2 Χημικά αποτελέσματα του Ηλεκτρικού ρεύματος | Να μην διδαχθεί | ||||
3.3. Μαγνητικά αποτελέσματα ηλεκτρικού ρεύματος | Να διδαχθεί Να διδαχθούν οι υποενότητες: Σημ. Θεωρείται σκόπιμη η διδασκαλία αυτής της παραγράφου, αφού ο ηλεκτρομαγνητισμός έχει αφαιρεθεί από την ύλη της β΄ λυκείου. Χρήσιμα links: | ||||
3.4 Ηλεκτρική και μηχανική ενέργεια | Να μη διδαχθεί | ||||
3.5 Βιολογικά αποτελέσματα του ηλεκτρικού ρεύματος | Να μη διδαχθεί | ||||
3.6 Ενέργεια και ισχύς του ηλεκτρικού ρεύματος | Να διδαχθεί | ||||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε | ||||
Κεφ. 4, Ταλαντώσεις | 3 | ||||
ΠΕΡΙΟΔΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ | Να μη διδαχθεί | ||||
4.1 Ταλαντώσεις | Να μη διδαχθεί. Μέσω παραδειγμάτων να εξηγηθεί τι είναι ταλάντωση. | ||||
4.2 | Να διδαχθεί η υποενότητα «Για να περιγράψουμε μια ταλάντωση … έως …και πλάτος της ταλάντωσης». Εργαστηριακή δραστηριότητα. Εργαστηριακή Άσκηση (7), «Πειραματικός έλεγχος των νόμων του Απλού εκκρεμούς». | ||||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. | ||||
Κεφ 5. Μηχανικά κύματα | 8 | ||||
Η ενέργεια ταξιδεύει | Να διδαχθεί | ||||
5.1 Μηχανικά κύματα | Να διδαχθεί | ||||
5.2 Κύμα και ενέργεια | Να διδαχθεί | ||||
5.3 Χαρακτηριστικά μεγέθη του κύματος | Να διδαχθεί η πρώτη υποενότητα μέχρι την εξίσωση u = λf , χωρίς την απόδειξη. Να μη διδαχθούν οι υποενότητες: Σημ. https://phet.colorado.edu/el/simulation/wave-on-a-string http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=87&Itemid=32&catid=24 | ||||
5.4 ΄Ηχος | Να διδαχθεί Σημ. Οδηγία για την ανάγνωση των εικόνων 5.10 και 5.15. «Παρουσιάζουν την αλλαγή της τιμής της ατμοσφαιρικής πίεσης λόγω της διάδοσης του ηχητικού κύματος. Η τιμή της πίεσης αλλάζει γύρω από την κανονική τιμή της ατμοσφαιρικής πίεσης». | ||||
5.5 Υποκειμενικά χαρακτηριστικά του ήχου | Να διδαχθεί | ||||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. | ||||
Κεφ. 6, Φύση και διάδοση του φωτός | 2 | ||||
Φως: από τη μυθολογία στην τεχνολογία | Να διδαχθεί | ||||
6.1 όραση και ενέργεια | Να διδαχθεί | ||||
6.2 Διάδοση του φωτός | Να διδαχθεί Να μη διδαχθεί η υποενότητα «Αρχή του ελαχίστου χρόνου». | ||||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. | ||||
Κεφ. 7, Ανάκλαση του φωτός | 3 | ||||
7.1 Ανάκλαση του φωτός | Να διδαχθεί Να μη διδαχθεί το ένθετο: «Ανάκλαση και αρχή του ελαχίστου χρόνου» | ||||
7.2 Εικόνες σε καθρέφτες | Να διδαχθεί Να μη διδαχθούν οι υποενότητες: Σημ. ενδιαφέροντα links: http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=229&Itemid=32&catid=17 http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=32&catid=17 | ||||
7.3 Προσδιορισμός ειδώλου σε κοίλους και κυρτούς καθρέφτες | Να μη διδαχθεί | ||||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. | ||||
Κεφ. 8, Διάθλαση του φωτός | 3 | ||||
Διάθλαση του φωτός | Να διδαχθεί | ||||
8.1 Το φως μέσα στην ύλη: Διάθλαση | Να διδαχθεί Να μην διδαχθούν οι υποενότητες: http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=32&catid=17 https://phet.colorado.edu/el/simulation/bending-light | ||||
8.2 Εφαρμογές της διάθλασης του φωτός | Να μη διδαχθεί | ||||
8.3 Ανάλυση του φωτός | Να διδαχθεί μόνο η υποενότητα «Ανάλυση λευκού φωτός». | ||||
8.4 Το χρώμα | Να μη διδαχθεί | ||||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. Εργαστηριακή δραστηριότητα Εργαστηριακή ΄Ασκηση 12, «Διάθλαση». | ||||
Κεφ. 9 Φακοί και οπτικά όργανα | Να μη διδαχθεί | 2 | |||
Φακοί: Η όρασή μας στον μικρόκοσμο και τον μεγάκοσμο | Να μη διδαχθεί | ||||
9.1 Συγκλίνοντες και αποκλίνοντες φακοί | Να διδαχθεί . Ενδιαφέροντα links: http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=155&Itemid=32&catid=17 https://phet.colorado.edu/sims/geometric-optics/geometric-optics_el.html | ||||
9.2 Είδωλα φακών | Να μη διδαχθεί | ||||
9.3 Οπτικά όργανα και το μάτι | Να μη διδαχθεί | ||||
Εργαστηριακή δραστηριότητα Εργαστηριακή άσκηση 13 «Συγκλίνοντες φακοί». Αν οι συνθήκες δεν το επιτρέπουν τότε τα links: | |||||
Κεφ. 10 Ο Ατομικός Πυρήνας | Να μη διδαχθεί | ||||
Κεφ. 11 Πυρηνικές αντιδράσεις | Να μη διδαχθεί |