Διδακτέα Ύλη 2020/2021
Θα χρησιμοποιηθούν τα βιβλία:
Φυσική Γ΄ Γυμνασίου, των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά., ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Φυσική Γ΄ Γυμνασίου, Εργαστηριακός οδηγός (νέο) των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά.2015, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Φυσική Γ’ Γυμνασίου, Τετράδιο εργασιών,
Φυσική Γ’ Γυμνασίου, ΒΙΒΛΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ,
Διδακτική ενότητα |
Συνιστώμενες διδακτικές πρακτικές / Παρατηρήσεις |
ΚΕΦ 1. ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΦΟΡΤΙΟ | |
Από το κεχριμπάρι στον υπολογιστή | Να διδαχθεί |
1.1 Γνωριμία με την ηλεκτρική δύναμη | Να διδαχθεί |
1.2 Το ηλεκτρικό φορτίο | Να διδαχθεί Δομή του ατόμου
|
1.3 Το ηλεκτρικό φορτίο στο εσωτερικό του ατόμου | Να διδαχθεί |
1.4 Τρόποι ηλέκτρισης και η μικροσκοπική ερμηνεία | Να διδαχθεί Να μη διδαχθεί η υποενότητα · «ηλέκτριση με επαγωγή» · «ηλέκτριση μονωτών με επαγωγή» Μπαλόνια και στατικός ηλεκτρισμός Στατικός ηλεκτρισμός
Ηλέκτριση με τριβή Ηλέκτριση με επαφή
|
1.5 Νόμος του Κουλόμπ | Να διδαχθεί ποιοτικά χωρίς ασκήσεις που να στηρίζονται στη μαθηματική σχέση |
Νόμος του Coulomb Να μη διδαχθεί η υποενότητα «΄Ελξη μεταξύ φορτισμένου και ουδέτερου αγωγού». | ||||
1.6 Το ηλεκτρικό πεδίο | Να μη διδαχθεί Κύκλωμα μπαταρίας με αντιστάτη:
| |||
Ερωτήσεις και Ασκήσεις ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. Να μην γίνουν οι ασκήσεις 1 και 3. Η άσκηση 2 να διδαχθεί ανάλογα με τις δυνατότητες των μαθητών. Να μην γίνουν οι ερωτήσεις: 11γ, 14, 15, 19, 20, 21, 26, 27, 28. Εργαστηριακή δραστηριότητα Εργαστηριακή Άσκηση 1, «Ηλεκτρικές αλληλεπιδράσεις». Να γίνει αναφορά στην έννοια του ηλεκτρικού πεδίου. Ένταση και Δυναμικό Ηλεκτρικού Πεδίου | ||||
ΚΕΦ. 2. ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΡΕΥΜΑ | ||||
Ηλεκτρικό πολιτισμός | ρεύμα | και | σύγχρονος | Να διδαχθεί |
2.1 Το ηλεκτρικό ρεύμα | Να διδαχθεί Ένταση και φορά του ηλεκτρικού ρεύματος
| |||
2.2 Ηλεκτρικό κύκλωμα | Να διδαχθεί Να μη διδαχθεί η υποενότητα «Η διαφορά δυναμικού στο ηλεκτρικό κύκλωμα», αλλά να δοθεί η ποιοτική προσέγγιση της έννοιας της διαφ. δυναμικού. Να μην διδαχθούν οι παράγραφοι «Ταχύτητα των ηλεκτρονίων στο ηλεκτρικό κύκλωμα». «Προέλευση των ηλεκτρονίων σ’ ένα κύκλωμα». | |||
Να διδαχθεί η σχηματική αναπαράσταση ηλεκτρικού κυκλώματος «εικόνα 2.23» | |
2.3 Ηλεκτρικά δίπολα | Να διδαχθούν η εισαγωγή και οι υποενότητες: · «Αντίσταση του διπόλου» · «Νόμος του Ωμ»
Να μη διδαχθεί το τμήμα που αρχίζει με τη φράση «ισχύει ο νόμος του Ωμ για κάθε ηλεκτρικό δίπολο;» ως το τέλος της υποενότητας. Να μη διδαχθούν: · «Νόμος του Ωμ και μικρόκοσμος» · «Μικροσκοπική ερμηνεία της αντίστασης ενός μεταλλικού αγωγού» Νόμος του Ωμ: Σημ.: Να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στο νόμο του Ohm, μέσω των εργαστηριακών ασκήσεων. |
2.4 Παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται η αντίσταση ενός αγωγού | Να μη διδαχθεί (θα εξετασθεί στην β΄ Λυκείου). |
2.5 Εφαρμογές αρχών διατήρησης στη μελέτη απλών ηλεκτρικών κυκλωμάτων | Να διδαχθούν οι υποενότητες: · «Σύνδεση αντιστατών» · «Σύνδεση δύο αντιστατών σε σειρά» · «Παράλληλη σύνδεση αντιστατών» Σημ.: Να δοθεί έμφαση στην έννοια της ισοδύναμης αντίστασης και να υποβαθμιστεί η διαδικασία απόδειξης των σχ. 2.19 και 2.22. Επίσης προτείνεται η εντατική χρήση των εργαστηριακών δραστηριοτήτων και όπου δεν είναι εφικτό να γίνει αναζήτηση σε γνωστά links. Μελέτη κυκλωμάων Σύνδεση αντιστάσεων σε σειρά και παράλληλα |
7.3 Προσδιορισμός ειδώλου σε κοίλους και κυρτούς καθρέφτες | Να μη διδαχθεί |
Ερωτήσεις και Ασκήσεις ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ Ερωτήσεις: 1, 4 ΟΧΙ Ασκήσεις: 2, 3, 4 | |
ΚΕΦ. 8. ΔΙΑΘΛΑΣΗ ΦΩΤΟΣ | |
Διάθλαση του φωτός | Να διδαχθεί |
8.1 Το φως μέσα στην ύλη: Διάθλαση | Να διδαχθεί Να μην διδαχθούν οι υποενότητες: · «Διάθλαση και αρχή του ελαχίστου χρόνου» · «Νόμος της διάθλασης – Snell»
|
8.2 Εφαρμογές της διάθλασης του φωτός | Να μη διδαχθεί |
8.3 Ανάλυση του φωτός | Να διδαχθεί μόνο η υποενότητα «Ανάλυση λευκού φωτός». |
8.4 Το χρώμα | Να μη διδαχθεί |
Ερωτήσεις – Ασκήσεις ΟΧΙ ερωτήσεις – ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. | |
ΚΕΦ. 9 ΦΑΚΟΙ ΚΑΙ ΟΠΤΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ | Να μη διδαχθεί |
Φακοί: Η όρασή μας στον μικρόκοσμο και τον μεγάκοσμο | Να μη διδαχθεί |
9.1 Συγκλίνοντες και αποκλίνοντες φακοί | Να διδαχθεί. Λεπτοί φακοί – κάτοπτρα |
Γεωμετρική οπτική | |
9.2 Είδωλα φακών | Να μη διδαχθεί |
9.3 Οπτικά όργανα και το μάτι | Να μη διδαχθεί |
Λεπτοί φακοί και κάτοπτρα Οπτικά όργανα και το μάτι
| |
Κεφ. 10 Ο Ατομικός Πυρήνας | Να μη διδαχθεί |
Κεφ. 11 Πυρηνικές αντιδράσεις | Να μη διδαχθεί |