Διδακτέα Ύλη 2020/2021
Θα χρησιμοποιηθούν τα βιβλία:
Φυσική Β΄ Γυμνασίου, των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά. 2015, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Φυσική Β΄ Γυμνασίου, Εργαστηριακός οδηγός (νέο) των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά. 2015, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Φυσική Β’ Γυμνασίου, ΒΙΒΛΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ, ΠΙ, ΟΕΔΒ:
Διδακτική ενότητα |
Συνιστώμενες διδακτικές πρακτικές |
Κεφ. 1 – ΕΙΣΑΓΩΓΗ | |
Προτείνεται να γίνει αναφορά στις μονάδες | |
1.1 Τα φυσικά | και μετατροπές τους, λόγω των δυσκολιών |
μεγέθη και | που συναντούν οι μαθητές/τριες στην |
οι μονάδες | εκμάθησή τους. |
τους | Τα θεμελιώδη μεγέθη (το μήκος, ο χρόνος και η μάζα) Παράγωγα μεγέθη (εμβαδόν, όγκος, πυκνότητα) |
Κεφ. 2 – Κινήσεις | |
Προτείνεται να υλοποιηθούν οι δραστηριότητες για την κατανόηση των |
2.1 Περιγραφή της κίνησης | εννοιών : Θέση, μετατόπιση, χρονικό διάστημα, διανυσματική ταχύτητα: «Προσδιορισμός θέσης σώματος» (σελ. 25) και «Σημείο αναφοράς και μετατόπιση» (σελ. 27) Θα διδαχθούν οι υποενότητες: · Χρονικό διάστημα · Τροχιά |
2.2 Η έννοια της ταχύτητας | Να διδαχθεί η εισαγωγή και οι υποενότητες: · Μέση ταχύτητα στην καθημερινή γλώσσα · Στιγμιαία ταχύτητα στην καθημερινή γλώσσα |
Να μη διδαχθεί η Διανυσματική περιγραφή της ταχύτητας (Δεν υπάρχει το αναγκαίο μαθηματικό υπόβαθρο) | |
2.3 Κίνηση με σταθερή ταχύτητα | Να μη διδαχθεί |
2.4 κίνηση με μεταβαλλόμενη ταχύτητα | Να μη διδαχθεί |
Εργαστηριακή άσκηση |
Εργαστηριακή δραστηριότητα: Άσκηση 6 του εργαστηριακού οδηγού: «Μελέτη των ευθύγραμμων κινήσεων». |
Κεφ. 3 – ΔΥΝΑΜΕΙΣ | |
Κίνηση και αλληλεπίδραση: Δύο γενικά χαρακτηριστικά της ύλης | Να διδαχθεί |
3.1 Η έννοια της δύναμης | Να διδαχθεί |
3.2 Δύο σημαντικές δυνάμεις στον κόσμο | Να διδαχθεί |
3.3 Σύνθεση και ανάλυση δυνάμεων | Να διδαχθούν οι υποενότητες, παράγραφοι · Σύνθεση δυνάμεων – Συνισταμένη · Σύνθεση δυνάμεων με την ίδια διεύθυνση · Σύνθεση δυνάμεων με διαφορετικές (κάθετες μόνον) διευθύνσεις. Να μην διδαχθούν οι υποενότητες: |
· Δύναμη που ασκείται σε τραχιά επιφάνεια · Ανάλυση δύναμης Σημ. Ο χρόνος να χρησιμοποιηθεί για την κατανόηση των αντίστοιχων φαινομένων και νόμων σε μία διάσταση Προαιρετικά για την υποστήριξη της διδασκαλίας μπορεί να πραγματοποιηθεί η εργαστηριακή άσκηση 8, «Σύνθεση δυνάμεων». (σελ. 41) · http://ekfe.eyr.sch.gr/erg_odhgoi/erg_o d_fys_b_gym_new.pdf | |
3.4 Δύναμη και ισορροπία | Να διδαχθεί |
3.5 Ισορροπία υλικού σημείου | Να διδαχθεί η εισαγωγή (α΄ νόμος Newton) Να μην διδαχθούν η υποενότητα «Ανάλυση δυνάμεων και ισορροπία» όπως και το παράδειγμα 3.2 |
3.6 Δύναμη και μεταβολή της ταχύτητας | Να διδαχθεί |
3.7 Δύναμη και | Να διδαχθεί (γ΄ νόμος Newton) |
αλληλεπίδραση | Να μην διδαχθεί η υποενότητα |
«Εφαρμογές» | |
Εργαστηριακή | Εργαστηριακή άσκηση 10, «Μέτρηση |
άσκηση 10: | Δύναμης – Νόμος του Hooke» (σελ. 47) |
Μέτρηση Δύναμης – Νόμος | http://ekfe.eyr.sch.gr/erg_odhgoi/erg_od_fy s_b_gym_new.pdf |
ου Hooke | |
Κεφ. 4 – ΠΙΕΣΗ | Να διδαχθεί η εισαγωγή «Πίεση και Δύναμη δύο διαφορετικές έννοιες» |
4.1 Πίεση | Να διδαχθεί (εκτός του παράδειγμα της εικόνας 4.4 για τη διείσδυση της πινέζας) |
4.2 Υδροστατική πίεση | Να διδαχθεί |
4.3 Ατμοσφαιρική πίεση | Να διδαχθεί Να μην διδαχθεί η υποενότητα «Πως υπολογίζουμε την ατμοσφαιρική πίεση». |
4.4 Μετάδοση των πιέσεων στα ρευστά. Αρχή του Πασκάλ | Να διδαχθεί |
4.5 ΄Ανωση – Αρχή του Αρχιμήδη | Να διδαχθεί |
4.6 Πλεύση | Να μη διδαχθεί |
Εργαστηριακή δραστηριότητα Εργαστηριακή άσκηση 12 «΄Ανωση – Αρχή του Αρχιμήδη»
Εργαστηριακή άσκηση 14, |
«΄Ανωση και βάρος του υγρού που εκτοπίζει το σώμα – Η Αρχή του Αρχιμήδη». | |
Κεφ. 5 ΕΝΕΡΓΕΙΑ | |
Ενέργεια: Μια θεμελιώδης έννοια της φυσικής | Να διδαχθεί |
5.1 ΄Εργο και Ενέργεια | Να διδαχθεί η 3η παράγραφος «Σήμερα, με την έννοια του έργου … από εσένα στα βιβλία». Να διδαχθεί: ΄Εργο δύναμης, από τι εξαρτάται το έργο μιας δύναμης, μονάδες έργου, περιπτώσεις έργου Σημ. Ο χρόνος μελέτης να αφιερωθεί σε εισαγωγικές εφαρμογές όπου η δύναμη και η μετατόπιση είναι συγγραμμικές. |
5.2 Δυναμική – Κινητική ενέργεια. Δύο βασικές μορφές ενέργειας. | Να διδαχθεί |
5.3 Η μηχανική ενέργεια και η διατήρησή της. | Να διδαχθεί η εισαγωγή και η υποενότητα «Διατήρηση της μηχανικής ενέργειας» |
5.4 Μορφές και μετατροπές ενέργειας | Να διδαχθεί Να μη διδαχθεί η υποενότητα «Θεμελιώδεις μορφές ενέργειας» και «Μετατροπές ενέργειας» |
5.5 Διατήρηση της ενέργειας | Να διδαχθεί (περιληπτικά ενσωματώνοντάς τη στην 5.4 παραγρ.) |
5.6 Πηγές ενέργειας | Να μη διδαχθεί |
5.7 Απόδοση μιας μηχανής | Να μη διδαχθεί |
5.8 Ισχύς | Να διδαχθεί
Να μη διδαχθεί η «Ισχύς και κίνηση». |
Κεφ. 6 – ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ | |
Η θερμότητα και ο ανθρώπινος πολιτισμός | Να διδαχθεί |
6.1 Θερμότητα και μέτρηση θερμοκρασίας | Να μη διδαχθεί |
6.2 Θερμότητα: Μια μορφή ενέργειας | Να διδαχθεί |
6.3 Πως μετράμε τη θερμότητα | Να μη διδαχθεί |
6.4 Θερμοκρασία, Θερμότητα και μικρόκοσμος | Να μη διδαχθεί |
6.5 Θερμική διαστολή και συστολή | Να διδαχθούν τα είδη διαστολών, μέχρι και διαστολή αερίων ποιοτικά χωρίς μαθηματικές σχέσεις . |