Διδακτέα Ύλη 2019/2020
Θα χρησιμοποιηθούν τα βιβλία:
Φυσική Β΄ Γυμνασίου, των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά. 2015, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Φυσική Β΄ Γυμνασίου, Εργαστηριακός οδηγός (νέο) των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά. 2015, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Διδακτική ενότητα | Συνιστώμενες διδακτικές πρακτικές | Παρατηρήσεις | Προτεινόμενος αριθμός διδακτικών ωρών |
Κεφ. 1 – εισαγωγή | 2 | ||
1.1 Οι φυσικές Επιστήμες και η μεθοδολογία τους 1.2 Η επιστημονική μέθοδος 1.3 Τα φυσικά μεγέθη και οι μονάδες τους | Να μην διδαχθεί Να μην διδαχθεί Να γίνει αναφορά στις μονάδες και μετατροπές τους, λόγω των δυσκολιών που συναντούν οι μαθητές/τριες στην εκμάθησή τους. Τα θεμελιώδη μεγέθη (το μήκος, ο χρόνος και η μάζα) Παράγωγα μεγέθη (εμβαδόν, όγκος, πυκνότητα) | Σημ. Η εργαστηριακή άσκηση μέτρησης της πυκνότητας και του όγκου έχει πραγματοποιηθεί στην α΄ γυμν. | |
Κεφ. 2 – Κινήσεις | 8 | ||
ΥΛΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ | Να μη διδαχθεί. | ||
2.1 Περιγραφή της κίνησης | Να μη διδαχθεί. Να γίνουν οbsp; δραστηριότητες «Προσδιορισμός θέσης σώματος» και «Σημείο αναφοράς και μετατόπιση» Να διδαχθούν οι υποενότητες: Χρονικό διάστημα Τροχιά | ||
2.2 Η έννοια της ταχύτητας | Να διδαχθεί η εισαγωγή και οι υποενότητες: Μέση ταχύτητα στην καθημερινή γλώσσα Στιγμιαία ταχύτητα στην καθημερινή γλώσσα Να μην διδαχθεί η Διανυσματική περιγραφή της ταχύτητας. | Δεν υπάρχει το αναγκαίο μαθηματικό υπόβαθρο. | |
2.3 Κίνηση σταθερή ταχύτητα | Να μη διδαχθεί | ||
2.4 κίνηση με μεταβαλλόμενη ταχύτητα | Να μη διδαχθεί | ||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | Ερωτ. – Ασκ. ΟΧΙ ερωτήσεις, ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ οι ασκήσεις 3, 4, 6, 8. Εργαστηριακή δραστηριότητα: ΄Ασκηση (6) Μελέτη των ευθύγραμμων κινήσεων | ||
Κεφ. 3 – Δυνάμεις | 14 | ||
Κίνηση και αλληλεπίδραση: Δύο γενικά χαρακτηριστικά της ύλης | Να διδαχθεί | ||
3.1 Η έννοια της δύναμης | Να διδαχθεί | ||
3.2 Δύο σημαντικές δυνάμεις στον κόσμο | Να διδαχθεί | http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/6203 https://phet.colorado.edu/sims/html/friction/latest/friction_el.html | |
3.3 Σύνθεση και ανάλυση δυνάμεων | Να διδαχθούν οι υποενότητες, παράγραφοι – Σύνθεση δυνάμεων – Συνισταμένη – Σύνθεση δυνάμεων με την ίδια διεύθυνση – Σύνθεση δυνάμεων με διαφορετικές (κάθετες μόνον) διευθύνσεις. Να μην διδαχθούν οι υποενότητες: – Δύναμη που ασκείται σε τραχιά επιφάνεια – Ανάλυση δύναμης Σημ. Ο χρόνος να χρησιμοποιηθεί για την κατανόηση των αντίστοιχων φαινομένων και νόμων σε μία διάσταση | Προαιρετικά για την υποστήριξη της διδασκαλίας μπορεί να πραγματοποιηθεί η εργαστηριακή άσκηση 8, «Σύνθεση δυνάμεων». | |
3.4 Δύναμη και ισορροπία | Να διδαχθεί | ||
3.5 Ισορροπία υλικού σημείου | Να διδαχθεί η εισαγωγή (α΄ νόμος Newton) Να μην διδαχθούν η υποενότητα «Ανάλυση δυνάμεων και ισορροπία» όπως και το παράδειγμα 3.2 | ||
3.6 Δύναμη και μεταβολή της ταχύτητας | Να διδαχθεί | http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-6203 http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/7777?locale=el | |
3.7 Δύναμη και αλληλεπίδραση | Να διδαχθεί (γ΄ νόμος Newton) Να μην διδαχθεί η υποενότητα «Εφαρμογές» | ||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις, ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ οι ασκήσεις 4, 5, 7, 8, 10, 12,13. Εργαστηριακή δραστηριότητα Εργαστηριακή άσκηση 10, «Μέτρηση Δύναμης – Νόμος του Hooke» | ||
Κεφ. 4 – Πίεση | Να διδαχθεί η εισαγωγή «Πίεση και δύναμη δύο διαφορετικές έννοιες» | 14 | |
4.1 Πίεση | Να διδαχθεί (εκτός του παράδειγμα της εικόνας 4.4 για τη διείσδυση της πινέζας) | ||
4.2 Υδροστατική πίεση | Να διδαχθεί | ||
4.3 Ατμοσφαιρική πίεση | Να διδαχθεί Να μην διδαχθεί η υποενότητα «Πως υπολογίζουμε την ατμοσφαιρική πίεση». | http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/963 http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/910 | |
4.4 Μετάδοση των πιέσεων στα ρευστά. Αρχή του Πασκάλ | Να διδαχθεί | http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-1678 | |
4.5 ΄Ανωση – Αρχή του Αρχιμήδη | Να διδαχθεί | http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-aggregatedcontent-8526-8348 | |
4.6 Πλεύση | Να μη διδαχθεί | ||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις, ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ οι ασκήσεις 1, 8, 9. Εργαστηριακή δραστηριότητα Εργαστηριακή άσκηση 12 «΄Ανωση – Αρχή του Αρχιμήδη» Εργαστηριακή άσκηση 14, «΄Ανωση και βάρος του υγρού που εκτοπίζει το σώμα – Η Αρχή του Αρχιμήδη». | ||
Κεφ. 5 Ενέργεια | 8 | ||
Ενέργεια: Μια θεμελιώδης έννοια της φυσικής | Να διδαχθεί | ||
5.1 ΄Εργο και Ενέργεια | Να διδαχθεί η 3η παράγραφος «Σήμερα, με την έννοια του έργου … από εσένα στα βιβλία». Να διδαχθεί: ΄Εργο δύναμης, από τι εξαρτάται το έργο μιας δύναμης, μονάδες έργου, περιπτώσεις έργου Σημ. Ο χρόνος μελέτης να αφιερωθεί σε εισαγωγικές εφαρμογές όπου η δύναμη και η μετατόπιση είναι συγγραμμικές. | ||
5.2 Δυναμική – Κινητική ενέργεια. Δύο βασικές μορφές ενέργειας. | Να διδαχθεί | ||
5.3 Η μηχανική ενέργεια και η διατήρησή της. | Να διδαχθεί η εισαγωγή και η υποενότητα «Διατήρηση της μηχανικής ενέργειας» | ||
5.4 Μορφές και μετατροπές ενέργειας | Να διδαχθεί Να μη διδαχθεί η υποενότητα «Θεμελιώδεις μορφές ενέργειας» και «Μετατροπές ενέργειας» | ||
5.5 Διατήρηση της ενέργειας | Να διδαχθεί (περιληπτικά ενσωματώνοντάς τη στην 5.4 παραγρ.) | ||
5.6 Πηγές ενέργειας | Να μη διδαχθεί | ||
5.7 Απόδοση μιας μηχανής | Να μη διδαχθεί | ||
5.8 Ισχύς | Να διδαχθεί Να μη διδαχθεί η «Ισχύς και κίνηση». | ||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις, ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ οι ασκήσεις 12γ, 13γ, 16, 17. | ||
Κεφ. 6 – Θερμότητα | 4 | ||
Η θερμότητα και ο ανθρώπινος πολιτισμός | Να διδαχθεί | ||
6.1 Θερμότητα και μέτρηση θερμοκρασίας | Να μη διδαχθεί | ||
6.2 Θερμότητα: Μια μορφή ενέργειας | Να διδαχθεί | ||
6.3 Πως μετράμε τη θερμότητα | Να μη διδαχθεί | ||
6.4 Θερμοκρασία, Θερμότητα και μικρόκοσμος | Να μη διδαχθεί | ||
6.5 Θερμική διαστολή και συστολή | Να διδαχθούν τα είδη διαστολών, μέχρι και διαστολή αερίων ποιοτικά χωρίς μαθηματικές σχέσεις . ΟΧΙ ερωτήσεις, ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ οι ασκήσεις 4, 5δ, 6, 7, 8, 11. | http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-educationalvideo-8522-915 http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/914 |
ΦΥΣΙΚΗ
Β΄ ΤΑΞΗ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ)
Θα χρησιμοποιηθούν τα βιβλία:
– Φυσική Β΄ Γυμνασίου, των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά. 2015, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
– Φυσική Β΄ Γυμνασίου, Εργαστηριακός οδηγός (νέο) των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη, κ.ά. 2015, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Διδακτέα ύλη (Περιεχόμενο – Διαχείριση και ενδεικτικός προγραμματισμός)
Σύνολο ελάχιστων προβλεπόμενων ωρών εικοσιπέντε (25)
Σημ. Πέραν των αφαιρούμενων ασκήσεων, ο/η διδάσκων/ουσα επιλύει όσες κρίνει σκόπιμο, ανάλογα με τις ανάγκες του μαθήματος
Διδακτική ενότητα | Συνιστώμενες διδακτικές πρακτικές | Παρατηρήσεις | Προτεινόμενος αριθμός διδακτικών ωρών |
Κεφ. 1 – εισαγωγή | 1 | ||
1.1 Οι φυσικές Επιστήμες και η μεθοδολογία τους | Να μην διδαχθεί | ||
1.2 Η επιστημονική μέθοδος 1.3 Τα φυσικά μεγέθη και οι μονάδες τους | Να μην διδαχθεί Να μην διδαχθεί | Εργαστηριακή άσκηση 1 (μόνο το πείραμα 3) και 2 | |
Κεφ. 2 – Κινήσεις | 4 | ||
ΥΛΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ | Να μη διδαχθεί. | ||
2.1 Περιγραφή της κίνησης | Να μη διδαχθεί. Να γίνουν οι δραστηριότητες «Προσδιορισμός θέσης σώματος» και «Σημείο αναφοράς και μετατόπιση» Να διδαχθούν οι υποενότητες: Χρονικό διάστημα Τροχιά | ||
2.2 Η έννοια της ταχύτητας | Να διδαχθεί η εισαγωγή και οι υποενότητες: – Μέση ταχύτητα στην καθημερινή γλώσσα – Στιγμιαία ταχύτητα στην καθημερινή γλώσσα Να μην διδαχθεί η Διανυσματική περιγραφή της ταχύτητας. | Δεν υπάρχει το αναγκαίο μαθηματικό υπόβαθρο. | |
2.3 Κίνηση με σταθερή ταχύτητα | Να μη διδαχθεί | ||
2.4 κίνηση με μεταβαλλόμενη ταχύτητα | Να μη διδαχθεί | ||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις, ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ οι ασκήσεις 3, 4, 6, 8. | ||
Κεφ. 3 – Δυνάμεις | 8 | ||
Κίνηση και αλληλεπίδραση: | |||
Δύο γενικά χαρακτηριστικά της ύλης | Να διδαχθεί | ||
3.1 Η έννοια της δύναμης | Να διδαχθεί | ||
3.2 Δύο σημαντικές δυνάμεις στον κόσμο | Να διδαχθεί | http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/6203 https://phet.colorado.edu/sims/html/friction/latest/friction_el.html | |
3.3 Σύνθεση και ανάλυση δυνάμεων | Να διδαχθούν οι υποενότητες, παράγραφοι Να μην διδαχθούν οι υποενότητες: Σημ. Ο χρόνος να χρησιμοποιηθεί για την κατανόηση των αντίστοιχων φαινομένων και νόμων σε μία διάσταση | Προαιρετικά για την υποστήριξη της διδασκαλίας μπορεί να πραγματοποιηθεί η εργαστηριακή άσκηση 8, «Σύνθεση δυνάμεων». Η εργαστηριακή άσκηση 10, «Μέτρηση Δύναμης – Νόμος του Hooke», προτείνεται να πραγματοποιηθεί προαιρετικά. | |
3.4 Δύναμη και ισορροπία | Να διδαχθεί | ||
3.5 Ισορροπία υλικού σημείου | Να διδαχθεί η εισαγωγή (α΄ νόμος Newton) Να μην διδαχθούν η υποενότητα «Ανάλυση δυνάμεων και ισορροπία» όπως και το παράδειγμα 3.2. | ||
3.6 Δύναμη και μεταβολή της ταχύτητας | Να διδαχθεί | http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-6203 | |
3.7 Δύναμη και αλληλεπίδραση | Να διδαχθεί (γ΄ νόμος Newton) Να μην διδαχθεί η υποενότητα «Εφαρμογές» | ||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις, ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ οι ασκήσεις 4, 5, 7, 8, 10, 12, 13. | ||
Κεφ. 4 – Πίεση Να διδαχθεί η εισαγωγή «Πίεση και δύναμη δύο διαφορετικές έννοιες» | 7 | ||
4.1 Πίεση | Να διδαχθεί (εκτός του παράδειγμα της εικόνας 4.4 για τη διείσδυση της πινέζας) | ||
4.2 Υδροστατική πίεση | Να διδαχθεί | ||
4.3 Ατμοσφαιρική πίεση | Να διδαχθεί Να μην διδαχθεί η υποενότητα «Πως υπολογίζουμε την ατμοσφαιρική πίεση». | http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/963 http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/910 | |
4.4 Μετάδοση των πιέσεων στα ρευστά. Αρχή του Πασκάλ | Να μη διδαχθεί | ||
4.5 ΄Ανωση – Αρχή του Αρχιμήδη | Να διδαχθεί | http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-aggregatedcontent-8526-8348 | |
4.6 Πλεύση | Να μη διδαχθεί | ||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις, ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ οι ασκήσεις 1, 8, 9 . | ||
Κεφ. 5 Ενέργεια | 5 | ||
Ενέργεια: Μια θεμελιώδης έννοια της φυσικής | Να διδαχθεί | ||
5.1 ΄Εργο και Ενέργεια | Να διδαχθεί η 3η παράγραφος «Σήμερα, με την έννοια του έργου … από εσένα στα βιβλία». Να διδαχθεί: ΄Εργο δύναμης, από τι εξαρτάται το έργο μιας δύναμης, μονάδες έργου, περιπτώσεις έργου. Σημ. Ο χρόνος μελέτης να αφιερωθεί σε εισαγωγικές εφαρμογές όπου η δύναμη και η μετατόπιση είναι συγγραμμικές. | ||
5.2 Δυναμική – Κινητική ενέργεια. Δύο βασικές μορφές ενέργειας. | Να διδαχθεί | ||
5.3 Η μηχανική ενέργεια και η διατήρησή της. | Να διδαχθεί η εισαγωγή και η υποενότητα «Διατήρηση της μηχανικής ενέργειας». | ||
5.4 Μορφές και μετατροπές ενέργειας | Να μη διδαχθεί | ||
5.5 Διατήρηση της ενέργειας | Να μη διδαχθεί | ||
5.6 Πηγές ενέργειας | Να μη διδαχθεί | ||
5.7 Απόδοση μιας μηχανής | Να μη διδαχθεί | ||
5.8 Ισχύς | Να μη διδαχθεί | ||
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ | ΟΧΙ ερωτήσεις, ασκήσεις ή επιμέρους ερωτήματα τα οποία αναφέρονται σε ύλη που αφαιρέθηκε. ΟΧΙ οι ασκήσεις 12γ, 13γ, 16, 17. |